1980–1989
Sněhurka 6. 4. 1980
ZBYNĚK VOSTŘÁK
Šeherezáda 6. 4. 1980
NIKOLAJ RIMSKIJ-KORSAKOV
Šeherezáda je nejproslulejší dílo Rimského-Korsakova. Okouzluje hýřivě barevným zvukem, báječnými nápady i strhující gradací. Skladatel miloval orientální poezii a učarovaly u arabské pohádky Tisíce a jedné noci, které svými náměty a obrazy inspirovaly vznik Šeherezády. V pohádkové Šeherezádě dokázal vyjádřit hudbou hlubokou myšlenku boje mezi temnými silami a něžnou krásou, mezi násilím a láskou.
Čarodějná láska 6. 4. 1980
MANUEL DE FALLA
Námětem Fallova baletu Čarodějná láska je stará cikánská legenda z Andalusie, tajuplně romantická. Její hrající dějotvornou součástí je vůně krajiny a atmosféra zvyků země. Hlavními součástmi jsou Tanec hrůzy a Tanec ohně. Luciina milostná hra s přízrakem je obsahem Pantomimy a balet zakončuje krátké finále s osvobozujícím hlasem zvonů.
Coppélia 12. 4. 1981
LÉO DELIBES
Balet o dvou jednáních ve dvou obrazech
Režie a choreografie – Ulo Vilimaa
Dirigent – Pavel Pokorný
Scéna – Ing. arch. Jiří Procházka
Kostýmy – Eliška Zapletalová
Svanilda – Marta Hradilová, Kateřina Pelzerová
Fran – Zdeněk Ryzlink, Jiří Sekanina
Coppélius – Emil Smetana
Svanildiny družky – Jana Hanáková, Milada Nedzová, Františka Válková, Taťána Zapletalová
Starosta – Zdeněk Ryzlink, Jiří Sekanina
Starostová – Eva Jahodová
Mazurku tančí – Marta Dvořáková, Dagmar Kohnová, Dana Miklušová, Marie Persy, Dana Šlezingrová, Jana Vinklerová, Jaroslav Cenkl, Pavol Holka
Obsah baletu:
I. jednání
K domu vynálezce Coppélia přichází Svanilda. Podezřívá totiž svého ženicha Frana, že není lhostejný ke kráse dívky, která sedí za oknem. Tajemná krasavice je považována za dceru starého podivína. Svanilda se snaží tancem upoutat dívčinu pozornost; zpozoruje svého ženicha a ukryje se. Fran míří k domu své nevěsty, ale táhne ho to ke Coppéliinu oknu. Svanilda vidí, že dívka odpověděla pokynem na Franův pozdrav a rozchází se s Franem ve zlém. Přichází průvod měšťanů včele se starostou. Všichni se veselí za doprovodu mazurky. Starosta podá Svanildě ozdobený dožínkový snop, podle staré tradice má totiž klas vyňatý ze snopu odkrýt nevěstě všechna tajemství. Svanilda bere klas a poznává, že Fran je jí nevěrný. Kamarádky se jí snaží rozptýlit. Po všeobecném veselí zůstane náměstí prázdné. Coppélius vychází ze svého domu, zamyká dveře a ubírá se do města. Chlapci se mu posmívají. Stařík se jim vytrhne a s láteřením odchází. Svanilda uvidí na zemi klíč, který Coppélius v tahanici ztratil a vnikne s kamarádkami do Copélliova domu.
II. jednání
Svanilda a její přítelkyně vcházejí do Coppéliovy dílny. Prohlížejí si divně figuríny, ze kterých mají strach. Svanilda najde Coppéllii a pozná, že je to velká mechanická hračka v podobě dívky. Už se nebojí své soupeřky, které Fran posílal polibky. I devčata se veselí uprostřed loutek. Vrací se Coppélius a pronásleduje dívky, ale těm se podaří uniknout. Oknem vstoupí Fran a míří ke Coppélii. Stařík mu však zastoupí cestu. Fran se přizná, že je zamilován. Coppélius pohostí Frana vínem, do kterého nasypal uspávací prášek. Fran usíná a Copélius triumfuje. Konečně může dovršit své mistrovské dílo. Chce se zmocnit Franovy duše a tak oživit Coppélii. Loutka se začíná strnule pohybovat. Její tanec se stává stále dokonalejší. Fran procitá a poznává v Coppélii přestrojenou Svanildu. Oba milenci prchají před zuřícím Coppéliem. Na slavnosti promíjí Svanilda svému snoubenci domnělou nevěru a nakonec i Coppélius smířen upouští od svého životního snu. Celé městečko se chystá oslavit radostnou svatbu.
Recenze:
Recenze kladně hodnotily především choreografickou práci hostujícího Estonského choreografa Ulo Vilimaa.
Nedělní premiéra právem často provázená častým potleskem na otevřené scéně a zaslouženými ovacemi choreografovi i celému souboru ukázala, že pro olomoucký balet to bylo šťastné pracovní setkání. Ulo Vilimaa, věren svému krédu, že ,,dávno uplynul čas, kdy se do divadla chodilo podívat se na technické finesy primabaleríny“, koncipoval svůj režijní a choreografický záměr jako kolektivní dílo s přesně vymezenými úkoly pro každého jednotlivce. Jeho nápaditou, vynalézavou a vtipnou choreografií prozařovala radost z pohybu, dynamismus, smysl pro dramatické tempo a především citlivý metodický přístup k baletnímu souboru.
(Stráž lidu)
Necítím se povolán hodnotit taneční kreace sólistů; vy kteří se půjdete na Coppélii podívat, budete však se mnou souhlasit v tom, že výkony Kateřiny Pelzerové (Svanilda), Jiřího Sekaniny (Fran), trojice Svanildiných družek (Jana Hanáková, Milada Nedzová a Františka Válková), Evy Jahodové (Starostová), Zdeňka Ryšlinka (Starosta) a dalších svědčily o tom, že hostující choreograf nakazil všechny účinkující svou vitalitou a bezprostředností. Smím-li přece jen hodnotit, pak bych chtěl vyzvednout pohybovou erudici Emila Smetany. V roli vynálezce Coppélia byl prostě obdivuhodný a s nemalými nároky, které choreograf na tuto roli kladl, se vyrovnal více než se cítí.
(Stráž lidu)
K vynikající choreografii sovětského hosta se připojila vynikající scéna arch. Procházky. Hrála ,,s sebou“ a svou atmosférou umocňovala nevšední jevištní zážitek.
(Stráž lidu)
Rapsodie v modrém 31. 1. 1982
GEORGE GERSHWIN
Dirigent – Zvonimír Skřivan
Libreto, režie a choreografie – Karel Jurčík
Scéna – Alexandr Babraj j.h.
Kostýmy – Eliška Zapletalová
Asistent choreografie – Emil Smetana
Hudba – Eva Jahodová, Dana Šlezingrová
Duet – Jana Hanáková, Rudolf Chajec, Kateřina Pelzerová, Jiří Sekanina
Američan v Paříži 31. 1. 1982
GEORGE GERSHWIN
Dirigent – Zvonimír Skřivan
Libreto, režie a choreografie – Karel Jurčík
Scéna – Alexandr Babraj j.h.
Kostýmy – Eliška Zapletalová
Asistent choreografie – Emil Smetana
Američan – Zdeněk Ryšlink, Emil Smetana
Dívka – Marta Hradilová, Taťána Zapletalová
Moře 31. 1. 1982
CLAUDE DEBUSSY
Dirigent – Zvonimír Skřivan
Libreto, režie a choreografie – Karel Jurčík
Scéna – Alexandr Babraj j.h.
Kostýmy – Eliška Zapletalová
Asistent choreografie – Emil Smetana
Rybář – Zdeněk Ryšlink, Jiří Sekanina
Žena – Marta Hradilová – Kateřina Pelzerová
Dále tančí – Marta Dvořáková, Anna Hloužková, Jana Kohoutková, Milada Nedzová, Marie Persy, Marie Suchomelová, Františka Válková, Dagmar Zelinková, Jaroslav Cenkl, Pavol Holka
Slovanské tance 13. 3. 1983
ANTONÍN DVOŘÁK
Libreto – Emerich Gabzdyl
Verše – Vojtěch Martínek
Dirigent – Pavel Pokorný
Režisér a choreograf – Emerich Gabzdyl
Výtvarník scény – Ing. arch. Jiří Procházka
Výtvarnice kostýmů – Eliška Zapletalová j.h.
Asistent choreografa – Emil Smetana
Prolog – Slovanská rapsodie č. 1 D dur
Čechy – Slovanský tanec č. 4 F dur; Slovanský tanec č. 8 g moll
Morava – Slovanský tanec č. 2 e moll; Slovanský tanec č. 5 A dur; Slovanský tanec č. 16 As dur
Slovensko – Slovanský tanec č. 9 H dur; Slovanský tanec č. 13 b moll
Slezsko – Slovanský tanec č. 3 As dur; Slovanský tanec č. 11 F dur
Předehra – Slovanský tanec č. 14 B dur
Lužice – Slovanský tanec č. 6 D dur
Bulharsko – Slovanský tanec č. 7 c moll
Polsko – Slovanský tanec č. 10 e moll
Jugoslávie – Slovanský tanec č. 15 C dur
Rusko – Slovanský tanec č. 12 Des dur
Finále – Slovanský tanec č. 1 C dur
Dana Šlezingerová – Prolog
Jana Hanáková – Slovanský tanec č. 10 a č. 12, č. 9 a 13
Marta Hradilová – Slovanský tanec č. 4, č. 8 a č. 10, č. 9 a 13
Kateřina Pelzerová – Slovanský tanec č. 2, č. 5, č. 16, č. 3, č. 6, č. 11 a č. 12
Jiří Sekanina – Slovanský tanec č. 2, č. 5, č. 16, č. 6, č. 10, č. 3 a 11
Ivan Hurych j.h.; Václav Kuropata j.h. – Slovanský tanec č. 4, č. 8 a č. 10, č. 9 a 13
Dále tančí – Hana Bradová (člen operního sboru SDOS), Marta Dudková (člen operního sboru SDOS), Magdalena Honlová (člen operního sboru SDOS), Anna Hloužková, Jana Kohoutková, Renata Menšíková, Marie Persy, Libuše Pískovská (člen operního sboru SDOS), Marie Suchomelová, Dana Škrabalová, Alexandra Šterclová, Božena Trlicová (člen operního sboru SDOS), Taťána Zapletalová, Dagmar Zelinková, Jaroslav Cenkl, Augustin Horký (člen operního sboru SDOS), Luboš Hradil (člen operního sboru SDOS), Rudolf Chajec, Zdeněk Kadlčík (člen operního sboru SDOS), Jiří Kučera (člen operního sboru SDOS), Emil Smetana, Antonín Studenský (člen operního sboru SDOS), Ernest Val´ko, Děti z baletního souboru PKO v Olomouci
Obsah baletu:
Prolog symbolizuje rozchod kmenů ze staroslovanského sídliště. Kde všude našli v dávných dobách domov Slované, ve kterých zemích se usadili?
První část večera nás provází naší vlastí: příchod jara oslavují tancem na louce děvčata a chlapci v Čechách, letní žně prožíváme na Moravě, podzim ve slovenských horách a ve Slezsku hlučnou svatbu.
Druhá část nám připomene bratrské země a národy, jejichž charakter je vyjádřen tancem: Lužici, Bulharsko, Polsko, Jugoslávií a Rusko.
Závěrečný furiant je společným tancem slovanských národů, radostným vyjádřením energie a síly, která plyne z jejich nerozlučnosti.
Recenze:
Kritika ocenila choreografa Emericha Gabzdyla, který byl schopen ,, provedení Slovanských tanců v co největší míře podřídit umělecké i technické úrovni souboru, který, jak již bylo dříve řečeno, po řadu let bojuje o svou taneční svébytnost i vlastní umělecký výraz.“
(Taneční listy)
Po choreografické a částečně i režijní stránce využil Gabzdyl zkušenost ze svých předchozích zpracování Slovanských tanců (1947, 1968) a neopomenul vyhmátnout specifiku kraje i ve slovním doprovodu, jehož autorem je zasloužilý umělec Vojtěch Martínek – jeden z umělců, který zasvětil svou literární tvorbu severní Moravě.
(Taneční listy)
Z celkového vyznění inscenace je zřejmé, že spolupráce se zasloužilým umělcem E. Gabzdylem přinesla olomouckému souboru pracovní koncentrovanost, tvůrčí pohodu i chuť do další práce.
(Taneční listy)
Roční doby 11. 3. 1984
PERT ILJIČ ČAJKOVSKIJ
Námět, režie a choreografie – Robert Balogh j.h.
Dirigent – Zvonimír Skřivan
Scéna – Ing. arch. Jiří Procházka
Kostýmy – Kateřina Asmusová j.h.
Asistent choreografa – Emil Smetana
Muž – Rudolf Chajec
Žena – Kateřina Pelzerová
Touha – Jana Hanáková
V dalších rolích tanči – Anna Hloužková, Marta Hradilová, Milena Cholavová, Stanislava Malínská, Jolana Mandíková, Milada Nedzová, Iva Nováková, Jana Příhodová, Alena Škňouřilová, Dana Škrabalová, Alexandra Šterclová, Františka Val´ková, Světlana Zavadilová, Jaroslav Cenkl, Václav Pálka
Recenze:
Jednalo se o první část představení s názvem Baletní večer s Čajkovským. Toto představení se skládalo ze tří baletních inscenací – Roční doby, Romeo a Julie a Italské capriccio.
Státní divadlo Oldřicha Stibora v Olomouci připravilo 11. března příznivcům baletu novou premiéru na hudbu P. I. Čajkovského. Cyklus dvanácti písní, ve kterém se jako host představil třiadvacetiletý absolvent choreografie baletu na VŠMU v Bratislavě Robert Balogh (libreto, režie a choreografie), reprezentoval první část pod názvem Roční období. Sóla tančili Rudolf Chajec (Muž), Kateřina Pelzerová (Žena) a Jana Hanáková (Touha).
(Taneční listy)
Romeo a Julie 11. 3. 1984
PETR ILJIČ ČAJKOVSKIJ
Libreto, režie a choreografie – František Vychodil j.h.
Dirigent – Zvonimír Skřivan
Scéna – Ing. arch. Jiří Procházka
Kostýmy – Kateřina Asmusová j.h.
Asistent choreografa – Emil Smetana
Julie – Kateřina Pelzerová
Romeo – Jiří Sekanina
Tybalt – Emil Smetana
Chůva – Marie Persy
Páter Lorenzo – Emil Smetana
Juliina přítelkyně, družina Romeova a Tybaltova
V dalších rolích tanči – Anna Hloužková, Marta Hradilová, Milena Cholavová, Stanislava Malínská, Jolana Mandíková, Milada Nedzová, Iva Nováková, Jana Příhodová, Alena Škňouřilová, Dana Škrabalová, Alexandra Šterclová, Františka Val´ková, Světlana Zavadilová, Jaroslav Cenkl, Václav Pálka
Recenze:
Jednalo se o druhou část představení s názvem Baletní večer s Čajkovským. Toto představení se skládalo ze tří baletních inscenací – Roční doby, Romeo a Julie a Italské capriccio.
Druhá část patřila tragickému příběhu milenců z Verony. Libretistou, režisérem a choreografem byl zkušený František Vychodil (rovněž jako host). Do role Julie obsadil Kateřinu Pelzerovou, jako Romeo se představil Jiří Sekanina, jako Tybalt Emil Smetana.
(Taneční listy)
Italské capriccio 11. 3. 1984
PETR ILJIČ ČAJKOVSKIJ
Režie a choreografie – Ivan Hurych j.h.
Libreto – Eva a Jiří Malátovi, Ivan Hurych
Dirigent – Zvonimír Skřivan
Scéna – Ing. arch. Jiří Procházka
Kostýmy – Kateřina Asmusová j.h.
Asistent choreografa – Emil Smetana
Gina – Jana Hanáková
Tonino – Rudolf Chajec
Četník – Emil Smetana
V dalších rolích tanči – Anna Hloužková, Marta Hradilová, Milena Cholavová, Stanislava Malínská, Jolana Mandíková, Milada Nedzová, Iva Nováková, Jana Příhodová, Alena Škňouřilová, Dana Škrabalová, Alexandra Šterclová, Františka Val´ková, Světlana Zavadilová, Jaroslav Cenkl, Václav Pálka
Recenze:
Jednalo se o třetí část představení s názvem Baletní večer s Čajkovským. Toto představení se skládalo ze tří baletních inscenací – Roční doby, Romeo a Julie a Italské capriccio.
Choreografem a režisérem závěrečného Italského capriccia byl Ivan Hurych, spolulibretista Evy a Jiřího Malátových. Ginu tančila Jana Hanáková, Tonina Ernest Valko (alternuje s Rudolfem Chajecem), v úloze četníka jsme viděli Emila Smetanu.
Kostýmy Kateřiny Asmusové dobře ladily se scénou Jiřího Procházky. Orchestr divadla řídil Zvonimír Skřivan.
(Taneční listy)
Louskáček 3. 3. 1985
PETR ILJIČ ČAJKOVSKIJ
Pohádkový balet o dvou dějstvích a šesti obrazech
Dirigent – Pavel Pokorný
Režie, choreografie a úprava libreta – František Vychodil j.h.
Scéna – Ing. arch. Jiří Procházka
Kostýmy – Kateřina Asmusová j.h.
Asistent choreografie – Emil Smetana
I. obraz: Štědrý večer
Mášenka – Dana Škrabalová
Ivan – Kateřina Pelzerová
Nataša – Stanislava Malínská
Táňa – Anna Hloužková
Jirka – Kateřina Cisáriková
Starší sestra – Henrieta Pecháčová
Její snoubenec – Václav Pálka
Otec – Jiří Sekanina
Matka – Marie Persy
Babička – Jana Hanáková
Dědeček – Jaroslav Cenkl
Teta herečka – Alena Škňouřilová
Vychovatelka – Marta Hradilová
Strýček kouzelník – Emil Smetana
Sluha – Barnabáš Rácz
Služky – Marcela Janíčková, Jana Somrová
Víla snu – Renata Hanáková
Louskáček – Lubomír Král
Loutka vojáček – Milena Cholavová
Loutka Myší královna – Alexandra Šterclová
II. obraz: Zasněžená krajina
Vítr – Rudolf Chajec
Sněhové vločky – Kateřina Cisáriková, Jana Hanáková, Anna Hloužková, Marta Hradilová, Marcela Janíčková, Stanislava Malínská, Milada Nováková, Kateřina Pelzerová, Jana Somrová, Alexandra Šterclová, Františka Val´ková, Milena Cholavová, Alena Šňouřilová
III. obraz: Květinová říše
Tančí – Kateřina Cisáriková, Anna Hloužková, Marcela Janíčková, Stanislava Malínská, Kateřina Pelzerová, Jana Somrová, Alexandra Šterclová, Františka Vál´ková, Jana Hanáková, Marta Hradilová, Jaroslav Cenkl, Rudolf Chajec, Václav Pálka, Barnabáš Rácz, Jiří Sekanina, Leo Zabloudil
IV. obraz: Moře
V. obraz: Cukrový palác
Královna cukrového paláce – Marie Persy
Její družky – Zora Kalinová, Jana Somrová
Cukrářský učeň – Marcela Janíčková
Tance národů:
Španělský – Jana Hanáková, Anna Hloužková, Rudolf Chabec
Orientální – Kateřina Pelzerová, Jiří Sekanina
Čínský – Kateřina Cisáriková, Milada Nováková, Jaroslav Cenkl
Ruský – Milena Cholavová , Alena Škňouřilová, Jana Somrová, Františka Val´ková, Emil Smetana
Pastýřský – Marta Hradilová, Stanislava Malínská, Henrieta Pecháčková
Šašci – Václav Pálka, Barnabáš Rácz, Leo Zabloudil, Alexandra Šterclová
VI. obraz: Probuzení
Spoluúčinkují členky operního souboru
Obsah baletu:
I. obraz
Je Štědrý večer, tatínek a maminka připravují dárky pod vánoční stromeček. Vše už je přichystané, jen rozsvítit svíčky. Do pokoje vbíhají děti, jsou okouzlené krásou stromečku a radují se z hromady dárků. Zvědavě a netrpělivě pokukují po hračkách, aby si je mohly co nejdříve vzít a vyzkoušet. Na návštěvu přichází teta, kterou všichni srdečně vítají. Chlapci jí hned ukazují a předvádějí všechno, co našli pod stromečkem. Najednou uprostřed nejrušnější zábavy se objeví kouzelník. Jeho příchod děti zprvu trošku poleká. Jaké je to však milé překvapení, když kouzelník odhodí čepici a vousy – vždyť je to strýček! Přinesl dětem vojáčka a myšku a pro Mášenku louskáčky na ořechy. Mášenčina radost však netrvá dlouho, bratr jí za chvíli louskáček pokazí. Štědrý večer končí a příbuzní se rozcházejí: děti jdou do postýlek spát. Do setmělého pokoje se vrací Mášenka. Bere si Louskáčka a sedá s ním do křesla, brzy usne. Hodiny odbíjejí dvanáct. Mášence se zdá, že se jí zjevuje Královna snů, dává jí krásné šaty a Louskáček se mění v prince. Oživlý Louskáček bere Mášenku pod svoji ochranu a odvádí ji do říše snů.
II. obraz
Mášenka s Louskáčkem jdou zasněženým lesem, ve kterém vítr roztancoval sněhové vločky. Ty chtějí oba cestovatele zavát do závějí. Královna snů však vítr odežene a oba dva vede dál.
III. obraz
Královna snů zavedla Mášenku a Louskáčka do květinové říše a překvapuje je nádherou květů.
IV. obraz
Oba přátelé, Mášenka a Louskáček, se přeplaví v ořechové skořápce přes moře do paláce sladkostí.
V. obraz
Víla snů zavede Mášenku a Louskáčka do cukrového paláce. Cukrářský učeň jim na uvítanou připravil marcipánové figurky, které tancují.
VI. obraz
Svítá, Královna snů vede Mášenku a Louskáčka zpět domů, Louskáčka zase přemění na hračku, rozloučí se s Mášenkou a zmizí. Mášenka se probouzí z překrásného snu, protírá si oči a udiveně se dívá na louskáček ve své náruči.
Recenze:
Balet nastudoval v pohostinské režii a choreografii Františka Vychodila Čajkovského Louskáčka. Inscenaci přijali radostně nejen dospělí, ale i dětští diváci.
(Stráž lidu, 4. 7. 1985)
Tiina 9. 3. 1986
LYDIA AUSTEROVÁ
Balet o třech jednáních – čtyřech obrazech s prologem
Libreto podle knihy Augusta Kitzberba Vlkodlak – Andres Sarev, Lydie Austerová, Ülo Vilimaa
Režie a choreografie – Ülo Vilimaa j.h.
Dirigent – Zvonimír Skřivan
Výprava – Meeri Säre j.h.
Asistent choreografie – Emil Smetana
Tiina – Katřina Pelzerová
Její matka – Kateřina Pelzerová
Babička – Simona Šuderlová
Margus – Jiří Sekanina
Margusova matka – Marie Persy
Jeho otec – Antonín Schindler ml.
Mari – Marta Hradilová
Marina matka – Jana Hanáková
Její otec – Jiří Kučera
Správce – Emil Smetaa
Správcovi pomocníci – Jaroslav Cenkl, Radek Musil
Esko, Margusův přítel – Rudolf Chajec
Baron – Zdeněk Kadlčík
Kněz – Václav Kuropata j.h.
Starý pastevec – Vladimír Jelínek
Malá Tiina – Lucie Hloužková
Malý Margus – Ondřej Pánek
Malá Mari – Klára Kožušníková
Dále tančí – Renata Hanáková , Anna Hloužková, Milana Cholavová, Alexandra Šterclová, Marcela Janíčková, Zora Kalinová, Stanislava Malínská, Milada Nováková, Henrieta Pecháčová, Jana Somrová, Dana Škrabalová, Alena Škňouřilová, Miroslav Bláha j.h., Václav Kuropata j.h.
Spoluúčinkuje Taneční soubor SNP Sigma.
Obsah baletu:
Prolog
Zima
Na pranýř vedle kostela přivádějí ženu. Je obviněna jako vědma a vlkodlak. Lidé jí před zraky dcerky ukamenují. Maličkou Tiinu si bere na vychování sedlák Tammaru.
I. jednání – Jaro – léto
Uplynulo deset let. V neděli ráno se na cestě z kostela potkávají rodiny Tammaru a Mardi. Rodiče chtějí zasnoubit Mari s Margusem, ale ten myslí na Tiinu. Mari se všemožně snaží zaujmout Marguse, ale marně. Jeho nevšímavost ji hluboce urazí.
Když se objeví Tiina, radostná jako jarní příroda, Margus je jako vyměněný. Rozpustilé čtveračení přerostlo ve vzájemnou lásku. Sblížení mladých lidí přeruší příchod správce. Mari se při žárlivém sledování Marguse a Tiiny octne před opilým správcem, který ji obtěžuje. Tiina i Margus jí pomohou z nesnází.
Správce přivádí starého pastýře k potrestání za to, že neuhlídal ovci z baronova stáda před vlkem. Tiina se pastevce zastane a žárlivostí zaslepená Mari ji označí za vlkodlaka.
II. jednání – Svatojánská noc
I. obraz
Lidé se vypravili pálit svatojánské ohně. Muži se baví hrou na vlka, ženy tančí starodávný tanec a nakonec všichni společně hrají na honěnou. Esko má chtit Tiinu a Margus Mari. Margus však spěchá za Tiinou. Ale také správce chce chytit Tiinu. Aby mu unikla, kousne ho do ruky. Teď se jí správce může pomstít: hodí na ni vlčí kůži a Tiina pochopí, že ji čeká osud její matky. Margus se Tiiny zastane. Mezi jeho přívrženci a statkářovými pomocníky začne rvačka, kterou přeruší příchod barona a pastora. Podle správcova udání nazývají Tiinu vlkodlakem a vyhánějí ji z vesnice.
II. obraz – Podzim
Osamělá Tiina v lese vzpomíná na to, co prožila. Vybavuje se jí dětství a jen vzpomínka na babičku ji zahřeje. Tak ji najde Margus, ale radost milenců ze shledání netrvá dlouho. Margus nemůže uposlechnout Tiininu výzvu, aby společně utekli daleko, kde by je nikdo nenašel. Vrací se domů a Tiina zůstává sama.
III. jednání – Zima
Přání rodičů se vyplňuje: dnes má svatbu Margus s Mari. Ženich však stále myslí jen na Tiinu. Jeho odpor k Mari přerůstá v nenávist. Dveře se rozletí dokořán. Na dvoře usedlosti se objevili vlci. Margus, aby přehlušil bolest v srdci a nenávist, popadne pušku, vyběhne na dvůr a střílí na vlky. Rozlehne se výkřik. Margus přináší do světnice smrtelně raněnou Tiinu.
Recenze:
Kritiku zaujala zejména hudba Lydie Austerové, která ,,umí psát hudbu nezatíženou konvencemi klasického baletu, hudbu dramatickou, působivě instrumentovanou a inspirující choreografa i tanečníky. Invenčně těží vydatně z estonského folklóru, který je pro českého posluchače přitažlivý jak svou exotičností, tak nespornými vazbami s folklórem středoevropského regionu.“
(Stráž lidu)
Meeri Säre uplatnila v olomoucké inscenaci návrh scény, na níž se Tiina hraje od roku 1986 v divadle Vanemuine. Olomouckým divákům se patrně nejvíce zavděčila interiérem 3. jednání. Exteriérům prvních dvou jednání by slušela větší míra stylizace, takové, jak ji sliboval scénický působivý prolog.
(Stráž lidu)
Srdečná atmosféra, která zavládla při závěrečném dlouhém aplausu na otevřeném jevišti, svědčila o všeobecné spokojenosti všech zúčastněných z dalšího výsledku družební spolupráce mezi oběma spřátelenými divadly. Nejen sovětští umělci v čele s autorkou díla, ale i jejich olomoučtí kolegové, zejména pak hlavní protagonisté večera[…]a všichni ostatní sólisté a členové baletního souboru mohli být plně spokojeni se srdečným ohlasem, s nímž se jejich kolektivní umělecké úsilí setkalo.
(Taneční listy)
Pták Ohnivák 8. 3. 1987
IGOR STRAVINSKIJ
Libreto, režie a choreografie – Robert Balogh
Dirigent – Oldřich Bohuňovský j.h.
Scéna – Alexander Babraj j.h.
Kostýmy – Eliška Zapletalová j.h.
Pták Slunce – Marcela Janíčková, Simona Šuderlová
Ženy a muži – Jana Somrová, Anna Hloužková, Milana Cholavová, Kateřina Pelzerová, Dana Škrabalová, Alena Škňouřilová, Alexandra Šterclová, Jaroslav Cenkl, Radan Hlubinka, Rudlof Chajec, Jiří Sekanina, Vladimír Jelínek
Obsah baletu:
I. obraz
Mocí slunečních paprsků povstávají lidé z prvotní bezmoci.
II. obraz
Pták Slunce.
III. obraz
Pták Slunce učí lidi lásce.
IV. obraz
Lidé naléhají na Ptáka Slunce, aby je naučil létat.
V. obraz
Lidská pomsta.
VI. obraz
Smrt Ptáka Slunce.
Epilog
Adagietto z 5. symfonie 8. 3. 1987
GUSTAV MAHLER
Libreto, režie a choreografie – Robert Balogh
Dirigent – Oldřich Bohuňovský j.h.
Scéna – Alexander Babraj j.h.
Kostýmy – Eliška Zapletalová j.h.
Účinkující – Kateřina Pelzerová, Jiří Sekanina, Marcela Janíčková, Robert Balogh
Čtyři poslední písně 8. 3. 1987
RICHARD STRAUSS
Libreto, režie a choreografie – Robert Balogh
Dirigent – Oldřich Bohuňovský j.h.
Scéna – Alexander Babraj j.h.
Kostýmy – Eliška Zapletalová j.h.
Umělec – Robert Balogh
Otec – Rudolf Chajec, Jiří Sekanina
Matka – Jana Hanáková, Alexandra Šterclová
Láska – Kateřina Pelzerová
Múza – Marcela Janíčková
Smrt – Simona Šuderlová
Zpěv – Jana Majtnerová (sólistka opery), Iva Ságnerová (sólistka opery)
Čas – Anna Hloužková, Milana Cholavová, Marie Persy, Jana Somrová, Dana Škrabalová, Alena Škňouřilová, Alexandra Šterclová, Jaroslav Cenkl, Radan Hlubinka, Rudolf Chajec, Vladimír Jelínek, Jiří Kollmann
Obsah baletu:
Čas přináší Muže a Ženu – Matku a Otce. Z jejich spojení se narodí Umělec.
První píseň (Při usínání): Dítě poznává Svět. Odpoutání od rodičů.
Čas přináší Lásku.
Druhá píseň (Jaro): Umělec poznává krásu Lásky, ale jeho cesta pokračuje. Musí se Lásky zříci, cítí své předurčení.
Čas přivádí Múzu.
Třetí píseň (Září): Dotyky Umění s jeho strastmi i vrcholem.
Úděl Umělcova života se naplnil.
Čas přivádí Smrt – ale Smrt je nyní již Pánem Času.
Čtvrtá píseň (Za večerních červánků): Umělcův život uplynul, Smrt ho vyzývá k odchodu. Ještě jednou se setkává s nejbližšími a pak rezignovaně odchází se Smrtí.
,,Měla by to být už Smrt?“
Z pohádky do pohádky 6. 3. 1988
OSKAR NEDBAL
Baletní pohádka o dvou dějstvích a šesti obrazech
Libreto – Ladislav Novák
Libreto upravil – Petr Veleta
Choreografie – Petr Veleta
Režie – Boris Slovák j.h.
Dirigent – Zvonimír Skřivan
Scéna – Petr Dosoudil j.h.
Kostýmy – Marta Šajtarová j.h.
PROLOG
Děti – Magda Čohanová, Michaela Jelínková, Ondřej Pánek, Jakub Arely, Martin Piterák, David Kunc, Pavla Rozsívalová, Jana Nováková, Lenka Nesvatbová, Lukáš Čečetka, Katka Přikrylová
Princezna Zlatovláska
Zlatovláska – Lada Horová, Simona Šuderlová
Princ – Rudolf Chajec, Jiří Sekanina
Král – Jan Michalík
Šašek – Lubor Král, Jiří Szczudlík
Dvorní dámy – Lenka Kopecká, Jana Medová, Marie Persy, Alena Škňouřilová
Dvorní paní – Robert Žofčák, Emil Smetana
Páže – Magdalena Bayerová, Milana Cholavová, Marcela Janíčková, Kateřina Pavlíčková, Dana Škrabalová, Alexandra Šterclová, Anna Hloužková
Princ Francie – Jaroslav Cenkl
Princ Orient – Radan Hlubinka
Externisté – Jiří Kolman, Roman Švébiš
Statečný krejčík v začarovaném zámku
Krejčík Jehlička – Jiří Sekanina, Emil Smetana
Svůdnice čarodějnice – Kateřina Pelzerová, Marcela Janíčková, Alexandra Šterclová
Lucifer – Lubor Král, Jiří Szczudlík
Kostlivec – Rudlof Chajec
Čertíci – děti
Čerti – Anna Hloužková, Milana Cholavová, Lenka Kopecká, Jana Medová, Dana Škrabalová, Alena Škňouřilová, Jaroslav Cenkl, Radan Hlubinka, Robert Žofčák, Magdalena Bayerová, Kateřina Pavlíčková
Šípková Růženka
Princezna Růženka – Magdalena Bayerová, Kateřina Pavlíčková
Princ – Lubor Král, Jiří Szczudlík
Královna – Eva Lávičková
Král – Jan Michalik
Růže – Jana Hanáková, Anna Hloužková, Milana Cholavová, Marcela Janíčková, Kateřina Pelzerová, Dana Škrabalová, Alexandra Šterclová, Magdalena Bayerová, Kateřina Pavlíčková
Dvorní dámy – Lenka Kopecká, Jana Medová
Sudička zlá – Marie Persy
1. Sudička dobrá – Alena Škňouřilová
2. sudička dobrá – Marta Ševčíková
Zahradník – Jaroslav Cenkl
Kuchař – Radan Hlubinka
Kuchtíci – děti
Muzikant – Robert Žofčák
Hospodský – Emil Smetana
Rybář – Jiří Kolman
Myslivec – Roman Švebiš
Lid – Lada Horová, Simona Šuderlová, Rudolf Chajec, Jiří Sekanina
Zvířátka a Petrovští
Pes – Jana Hanáková
Kočka – Anna Hloužková
Oslík – Lenka Kopecká
Kohout – Robert Žofčák
Petrovští – Jaroslav Cenkl, Radan Hlubinka, Rudolf Chajec
Vodní víla – Lada Horová, Simona Šuderlová
Zvonek – Marcela Janíčková
Sedmikráska – Dana Škrabalová
Fialka – Alexandra Šterclová
Vážka – Kateřina Pelzerová
Motýl – Lubor Král, Jiří Szczudlík
Motýlkář – Emil Smetana
Koník – Jiří Sekanina
Hříbek – Marie Persy
Muchomůrka – Alena Škňouřilová
Obsah baletu:
Prolog
Děti přicházejí na půdu, kde objevují různé odložené předměty a hrají si s nimi. Jedna z holčiček nachází pohádkovou knížku a společně s ostatními se do ní začítá.
Princezna Zlatovláska
V zámecké zahradě se cvičí pážata v šermu. Přichází princezna Zlatovláska a hraje si se svou nejmilejší hračkou – zlatou kuličkou. Je ještě dítětem, a proto ji nezajímají ani rady, ani princové, kteří přijdou žádat pana krále o její ruku. Princezna si dál hraje se svou hračkou a ničemu jinému nevěnuje pozornost. Ale kulička jí spadne do studny. Objeví se žabák a slibuje princezně, že jí za polibek kuličku vrátí. Nešťastná princezna na tuto podmínku přistoupí. Dostane zpět svou hračku a polibkem vysvobodí prince zakletého v žabáka. Princ jí děkuje a vyznává jí lásku. Princezna však pocity lásky nezná a hraje si dál se svou hračkou. Kulička však spadne na zem a rozbije se. Princezna je velmi nešťastná. Princ jí podává na omluvu květ. Když princezna k němu přivoní, probudí se v ní dosud nepoznaný cit – láska k člověku.
Statečný krejčík v začarovaném zámku
Krejčí Jehlička při svých toulkách světem přijde k opuštěnému zámku. Vstoupí a zvědavě se rozhlíží v síni a chce si v ní odpočinout. Tu však mu někdo podrazí nohy. Krejčík se svalí a velmi se lekne, protože před sebou uvidí čerty. Vysmívají se mu, ale když na ně krejčík zadupe, zbaběle utečou. V síni vidí krejčík prostřený stůl, a protože má hlad a žízeň, chce se občerstvit, ale čerti mu opět přichystají nemilá překvapení. Místo občerstvení dostane nakonec ještě holí přes záda. Krejčík toho má teď dost a snaží se čerty pochytat, ale nepodaří se mu to. Tu se před ním objeví ještě další pekelné stvůry, ale krejčík si uvědomí, že má u sebe krejčovskou křídu. Udělá kolem sebe kruh a všechno zlo ztrácí okamžitě svou moc. Protože je velmi unavený, sedne si do kruhu a usne.
Jakmile však usne, přichází Lucifer, který chce napravit, co se čertům nepodařilo. Vymýšlí všelijaké triky, ale ani jemu se nepodaří vylákat krejčíka z kruhu. Nakonec se krejčík rozzlobí a čerty i s Lucifrem zavře do truhly.
Šípková Růženka
V Růžovém království se královským rodičům narodí děvčátko – Růženka. Sudičky jí dají do vínku lásku, štěstí i krásu, ale zlá sudička, kterou rodiče ze strachu na křtiny nepozvali, zlou kletbu. Protože je Růženka velmi zvědavá a trochu i neposlušná, píchne se o vřeténko, které jí v den jejích osmnáctých narozenin podá zlá sudička; tím se splní kletba a Růženka i celý zámek na sto let usne.
Růžovým královstvím projíždí princ. Přijede až k zámku zarostlému trním a vzpomene si na vyprávění své chůvy. Princeznu i celé království vysvobodí udatný princ se srdcem plným lásky. Udatně bojuje proti trnitým růžím, které se mu staví do cesty. Podaří se mu nad nimi zvítězit, osvobodí celé království a získá Růženčinu lásku.
Zvířátka a Petrovští
Na palouku v lese tančí víla, květy, motýl a vážka. Vyruší je profesor, který chce chytat v lese motýly. Sotva se vzdálí, přicházejí na scénu oslík, pes, kočka a kohout, kteří odešli do světa na zkušenou a chtějí si na palouku odpočinout. V tom se ozve výstřel a zvířátka se rychle skryjí. Přicházejí loupežníci – Petrovští. Uslyší ale blížící se kroky, schovají se, a když se na palouk vrátí profesor, vrhnou se na něj a vezmou mu batoh se špekáčky. Mají hlad, takže se z této kořisti velmi radují. Ale jakmile se chtějí do špekáčků zakousnout, zvířátka je vystraší tak, že se zbaběle rozprchnou. Zvířátka vrátí nešťastnému profesorovi jeho batoh a ten se s nimi rozdělí o jídlo.
Epilog
Děti si berou některé odložené věci z půdy na památku a odcházejí. Jedno z nich se ještě vrací pro pohádkovou knížku.
Hudba k ohňostroji 30. 4. 1989
GEORG FRIEDRICH HÄNDEL
Choreografie a režie – Petr Veleta
Dirigent – Oldřich Bohuňovský
Scéna a kostýmy – Jan Tobola
Šachové figurky:
Střelec bílý – Magdalena Bayerová
Střelec bílý – Lubor Král
Kůň bílý – Anna Hloužková
Věž černá – Jaroslav Cenkl
Věž bílá – Vladimír Jelínek
Královna černá – Marta Ševčíková
Král bílý – Radan Hlubinka
Pěšák bílý – Alexandra Šterclová
Pěšák černý – Dana Škrabalová
Pěšák černý – Dagmar Fialová
Společnost:
Dáma – Kateřina Pelzerová
Milenec – Jiří Sekanina
Dívka – Simona Křenková
Král – Dušan Krutil
Kardinál – Jiří Kolman
Dvorní dámy – Jana Hanáková, Lada Horová, Jana Medová, Marie Persy, Alena Škňouřilová, Jana Valášková
Dvorní páni – Emil Smetana, Petr Veleta
Pážata – Lenka Sachová, Jana Soušková
Muž – Petr Veleta
Recenze:
Jednalo se o baletní triptych, ve kterém choreograf Petr Veleta uplatnil zajímavé moderní postupy v rámci scény: ,,S úsilím o vytváření moderního tanečního divadla souvisí i moderní řešení scény, která je většinou jen náznaková, pouze s nezbytnými atributy, dále kostýmy, svícení i barevné odstíny světel, které zvýrazňují scénické záměry.“
(Stráž lidu 1989, č. 58, s. 4)
Stylizovaná šachová partie v Händelově Hudbě k ohňostroji přinesla v tanečním vyjádření dynamiku, hravost, jednotlivé sólistické výstupy nepostrádaly eleganci v gestech, pohybově byly vyvážené. Dvacet šest tanečníků naplnilo scénu obrazem.
(Stráž lidu 1989, č. 58, s. 4)
Z časů Holbergových 30. 4. 1989
EDVARD HAGERUP GRIEG
Libreto – Petr Veleta
Choreografie a režie – Petr Veleta
Dirigent – Oldřich Bohuňovský
Scéna a kostýmy – Jan Tobola
Simona Fišerová j.h.
Alena Koldová j.h.
Ivo Leopold j.h.
Jan Kolda j.h.
Jana Medová
Simona Křenková
Magdalena Bayerová
Alexandra Šterclová
Muž – Petr Veleta
Recenze:
Kontrapozicí [Händelovi] byla Griegova svita Z časů Holbergových, která patřila k nejpůsobivější části triptychu. Komorně laděná, v níž hovořil taneční výraz milenecké dvojice a tří dívek. Choreograf P. Veleta (mimochodem sám znamenitý tanečník – především 2. věta Beethovenovy VII. symfonie), zde využil klasických baletních prvků.
(Stráž lidu 1989, č. 58, s. 4)
Kritika ocenila výkon sólistů: ,,Mladou dvojici tančili hosté z brněnského divadla Simona Fišerová a Ivo Leopold, jejichž taneční projev upoutal diváky. Výborně je doplňovaly tři sólistky olomouckého souboru. Divák zde byl veden k vnímání tanečního pohybu, který byl umocněn hezkým hudebním doprovodem.“
(Stráž lidu 1989, č. 58, s. 4)
VII. symfonie A dur 30. 4. 1989
LUDWIG VAN BEETHOVEN
Libreto – Petr Veleta
Choreografie a režie – Petr Veleta
Dirigent – Oldřich Bohuňovský
Scéna a kostýmy – Jan Tobola
Múzy – Lada Horová, Simona Křenková, Lubor Král, Magdalena Bayerová, Dagmar Fialová, Jana Medová, Anna Hloužková, Milana Cholavová, Dana Škrabalová, Alena Škňouřilová, Alexandra Šterclová, Jaroslav Cenkl, Vladimír Jelínek
Přízraky – Lenka Sachová, Jana Soušková, Dušan Krutil, Jiří Kollman
Recenze:
Posední částí večera bylo pohybové ztvárnění Beethovenovy VII. symfonie. Osmnáct mladých tanečníků projevilo své zaujetí pro moderní taneční výraz. První, třetí a čtvrtá věta přinesla zamyšlení, zklidnění, odvíjel se zde tichý dialog muže (P. Veleta) a jeho múzy (L. Horová), postavený na emocionálním působení tanečního pohybu s uplatněním klasické baletní techniky.
(Stráž lidu 1989, č. 58, s. 4)
Scéna a kostýmy Jana Toboly, působivé svícení umocnilo příznivý dojem z celého představení.
(Stráž lidu 1989, č. 58, s. 4)
Po delší době byl orchestr postaven před úkol zvládnout partitury, které slyšíme především z koncertních sálů. I přes drobné technické kazy žesťů, intonační prohřešky dřevěných dechových nástrojů orchestr podal velmi dobrý výkon.
(Stráž lidu 1989, č. 58, s. 4)
Radúz a Mahulena 15. 10. 1989
JOSEF SUK
Libreto – Petr Veleta
Režie a choreografie – Petr Veleta
Dirigent – Oldřich Bohuňovský
Výprava – Akad. arch. Vlastimil Koutecký j.h.
Radúz – Lubor Král, Cyril Štampach
Mahulena – Dana Koblížková, Alexandra Šterclová
Runa – Kateřina Pelzerová
Nyola – Marta Ševčíková
Sestry Mahuleny – Dagmar Fialová, Petra Stoklasová, Dana Škrabalová
Přátelé Radúze – Vladimír Giba, Michael Starý, Petr Veleta
Obsah baletu:
Radúz, kralevic magurský, zabloudil na lovu se svými dvěma přáteli do sousedního království tatranského. Tam se setkává s krásnou Mahulenou, princeznou tatranskou, přicházející společně se svými sestrami. Oba mladí lidé se do sebe na první pohled zamilují. Přichází královna Runa, matka Mahuleny, a snaží se jejich začínající vztah překazit. Vyslovuje kletbu: jakmile Radúze políbí jiná žena, na Mahulenu zapomene. Zatím však jejich láska trvá a prohlubuje se.
Z lesa se vracejí Radúzovi přátelé a společně s dívkami všichni tančí tanec – hru na labutě a pávy. Táhlé zvuky surmy oznamují smrt magurského krále, Radúzova otce. Přichází smuteční průvod, v němž je zdrcená Radúzova matka, královna Nyola. V zoufalství líbá svého syna. Tím se naplňuje kletba. Radúz jako očarován odchází.
Zoufalá Mahulena prosí matku Zemi, aby ji přijala. Ta ji vyslyší a proměňuje ji v strom, štíhlý topol. Runa, která její proměnu z dálky vidí, přichází ke stromu plna zoufalství nad tím, co svou kletbou způsobila. Tam se však setkává s Radúzem a střetnou se spolu. Radúz je v zápase zraněn a jeho krev potřísní strom. Tím je kletba zrušena a Mahulena ožívá. Láska Radúze a Mahuleny přes všechna protivenství a utrpení vítězí.