Databáze všech premiér olomouckého baletu
v letech 1920–2016
Datum premiéry |
Název baletního představení |
Skladatel |
Choreograf / režisér |
Poznámky |
11. 1. 1920 |
Štědrovečerní sen |
Mořic Anger |
František Mach |
Jednalo se pouze o hostování tanečního souboru z Přerova vedeného Annou Marií Psotovou! Dirigoval Jaroslav Wilkonski. |
8., 9. 5. 1920 |
Coppélia |
Léo Délibes |
František Mach |
Jednalo se pouze o hostování tanečního souboru z Přerova vedeného Annou Marií Psotovou! Dirigoval Jaroslav Wilkonski. |
3. 9. 1920 |
Taneční evoluce |
|
Václav Fabián |
V tomto představení hrál Vladimír Nechyba – talentovaný tanečník, komik a choreograf, poté dlouholetý člen olomouckého divadla. |
19. 11. 1921 |
Královna loutek |
Josef Bayer |
Vladimír Nechyba choreografie /Václav Fabián režie |
Historicky první premiéra baletu Českého divadla v Olomouci. |
19. 11. 1921 |
Zpěvy noci |
Fryderyk Chopin |
Vladimír Nechyba choreografie /Václav Fabián režie |
Historicky první premiéra baletu Českého divadla v Olomouci. |
16. 12. 1924 |
Baletní variace a pas de deux ze slavných baletů |
|
|
Hostování ruské primabaleríny a choreografky Jelizavetty Nikolské. |
25. 12. 1924 |
Cesta kolem světa |
|
Choreografie Vladimír Nechyba |
Zřejmě se jednalo o revuální úpravu hry Jeana Gilberta Cesta kolem světa za čtyřicet dnů s velkým podílem tanečních vstupů. |
21. 1. 1927 |
Legenda o Josefovi |
Richard Strauss |
Max Semmler |
Hostování režiséra Maxe Semmlera a jeho tanečníků – manželka Ammi Schwaningerová vystoupila jako Putifarka a Pierotka a Saša Leontjev jako Josef a Milenec Pierotky. Podílel se i domácí soubor, statisté a orchestr. V roli Sulamit vystoupila domácí primabalerína Anna Nechybová. |
21. 1. 1927 |
Závoj pierotčin |
Ernö Dohnány |
Max Semmler |
Podtitul taneční horor. Hostování režiséra Maxe Semmlera a jeho tanečníků – manželka Ammi Schwaningerová tančila Pierotku a Saša Leontjev Milence Pierotky. |
15. 3. 1928 |
Zlatník toledský |
Jacques Offenbach |
Vladimír Nechyba |
V rámci této málo známé operety dal Vladimír Nechyba příležitost baletu v pantomimě v 2. jednání. V roli Robusta tančil Josef Mohelský, Eufeminu Anna Nechybová, Dona Fraciosa Viktor Jassik a Figara Otta Strejček. |
4. 5. 1928 |
Kdy a Kde? |
Karel Hašler |
Vladimír Nechyba |
Hudební revue, kde měl opět velkou příležitost baletní soubor. Hašlerovy písně instrumentoval Juraj Viliam Schöffer. |
13. 2. 1930 |
Veselá vdova |
Franz Lehár |
Vladimír Nechyba |
Opereta došla revuální úpravy, významně se na tomto představení podílel také balet, obsahovala i „boston acrobatique“. |
26. 4. 1930 |
Hostování Jelizavety Nikolsky se svým souborem |
|
|
Spolu s primabalerínou se představil i její nový jevištní partner Andrej Drozdov. |
11. 4. 1931 |
Pták Ohnivák |
Igor Stravinskij |
Gabriela Dalgrénová-Wernegerová |
Choreografii vytvořila hostující německá primabalerína, v hlavní roli Careviče se představil Viktor Jassik. |
25. 4. 1931 |
Nikotina |
Vítězslav Novák |
Václav Poláček režie |
Nikotina byla uvedena v Olomouci na popud primabaleriny a choreografky Elly Fuksové. |
25. 12. 1931 |
Z pohádky do pohádky |
Oskar Nedbal |
Loris Relský choreografie |
Spoluúčinkovali děti z baletní školy a statisté opery a činohry. |
4. 10. 1932 |
Ztracený syn |
Claude Debussy |
Loris Relský choreografie |
Tento dramatický výjev byl nastudován Adolfem Hellerem ještě s Pucciniho jednoaktovkami Plášť a Gianni Schicchi, ale po dvou reprízách byl stažen z repertoáru. |
25. 12. 1932 |
Labutí Jezero |
Petr Iljič Čajkovskij |
Loris Relský choreografie |
Jednalo se o první a co do počtu tanečníků skromné představení. |
25. 12. 1933 |
Pohádka o Honzovi |
Oskar Nedbal |
Josef Judl choreografie |
Představení bylo doplněno velkým množstvím statistů. |
6. 4. 1935 |
Slovanské tance |
Antonín Dvořák |
Josef Judl choreografie |
Judlova úprava navazovala na první jevištní verzi Achilla Viscusiho, kterou schválil sám A. Dvořák. |
6. 5. 1936 |
Vojna |
|
Saša Machov choreografie |
Hostování E. F. Buriana, který uvedl tuto baletní a voicebandovou montáž. |
5. 2. 1938 |
Hry o Marii |
Bohuslav Martinů |
Vladimír Smetana choreografie |
V této inscenaci měl výraznou úlohu balet, choreograf Vladimír Smetana tančil Démona v Sestře Paskalině, Ďábla v Mariken z Nimèque, partnerkou mu byla Olga Janotová. |
4. 1. 1941 |
Nikotina |
Vítězslav Novák |
Jaroslav Häusler choreografie |
|
4. 1. 1941 |
Nosáček |
Krešimir Baranovič |
Jaroslav Häusler choreografie |
Baletní pantomima, kde titulní roli tančil sám choreograf J. Häusler. |
17. 5. 1942 |
Z pohádky do pohádky |
Oskar Nedbal |
Slavibor Jindřich choreografie |
|
1. 10. 1943 |
Zlomené srdce |
Zdeněk Folprecht |
Slavibor Jindřich choreografie |
Scénická symfonie Zlomené srdce byla nastudována společně s jednoaktovkou Václava Kálika Jarní jitro. |
22. 12. 1945 |
Šeherezáda |
Nikolaj Rimskij-Korsakov |
Bohumil /Loris Relský choreografie |
|
22. 12. 1945 |
Coppélia |
Léo Delibes |
Marie Zavadilová choreografie |
Choreografka tančila také hlavní postavu Svanildy. |
24. 1. 1948 |
Labutí jezero |
|
Bohumil /Loris Relský choreografie |
Velmi komorní a skromné pojetí. |
15. 1. 1949 |
Skříňka hraček |
Claude Debussy |
Stella Mertová choreografie |
|
12. 3. 1949 |
Pan Twardowski |
Ludomir Rózycki |
Bohumil /Loris Relský choreografie |
Jediné poválečné uvedení tohoto polského baletu. |
10. 6. 1949 |
Vystoupení koncertní tanečnice Jariny Smolákové |
Jiří Berkovec, Antonín Dvořák, Zdeněk Fibich, Bedřich Smetana |
|
Vystoupení se konalo v Redutě, spoluúčinkovala její sestra pěvkyně Svatava Smoláková. |
26. 11. 1949 |
Pohádka o Honzovi |
|
Jožka Sokol choreografie |
|
23. 4. 1950 |
Louskáček |
Petr Iljič Čajkovskij |
Josef Sokol |
V Krajském oblastním divadle v Olomouci byl poprvé v historii divadla inscenován slavný balet Louskáček. |
2. 12. 1950 |
Krysař Filosofská historie |
Pavel Bořkovec Zbyněk Vostřák |
Josef Sokol |
Šéf olomouckého baletu byl prvním českým choreografem, který se vrátil k významnému českému baletu Krysař. |
5. 5. 1951 |
Z pohádky do pohádky |
Oskar Nedbal |
Josef Sokol |
|
27. 10. 1951 |
Viktorka Karneval |
Zbyněk Vostřák Robert Schumann |
Oldřich František Bernatík |
|
9. 5. 1953 |
Bachčisarajská fontána |
Boris Vladimirovič Asafjev |
Ladislav Hunka |
|
13. 3. 1954 |
Sůl nad zlato |
Jan Hanuš |
Ladislav Hunka |
Jednalo se o československou premiéru tohoto baletu. |
6. 4. 1955 |
Král Lávra Maškaráda |
Jaroslav Doubrava Aram Chačaturjan |
Miloslav Lipinský |
Velkou popularitu v této alegorické pohádce získal Dmitrij Grigorovič jako král Lávra, Josef Rada jako Kukulín a Jozef Würzler v roli Šaška. |
11. 2. 1956 |
Spící krasavice |
Miloslav Lipinský |
Petr Iljič Čajkovskij |
|
15. 4. 1956 |
Les petit riens |
Wolfgang Amadeus Mozart |
Miloslav Lipinský |
|
7. 4. 1957 |
Gajané |
Aram Chačaturjan |
Rudolf Macharovský |
Choreograf dal schematickému baletu temperamentní a dramatický spád; v hlavní roli tančila Eva Gabajová a Gika alternovali R. Macharovský a L. Tajovský. |
7. 11. 1957 |
Labutí jezero (II. dějství) |
Rudolf Macharovský |
Petr Iljič Čajkovskij |
Hlavním programem večera byla opera Kaščej nesmrtlený Rimského-Korsakova. |
17. 11. 1957 |
Giselle Italské capriccio |
Adolphe Charles Adam Petr Iljič Čajkovskij |
Rudolf Macharovský |
|
12. 4. 1958 |
Šeherezáda Petruška |
Nikolaj Rimskij-Korsakov Igor Stravinskij |
Rudolf Macharovský |
Nastudování těchto titulů bylo v historii souboru významné pro jejich umělecké ztvárnění a výkony tanečníků. |
17. 5. 1959 |
Komediantská poháska – O dárci radosti aneb: O zradě večnosti |
Miloš Vacek Jaroslav Mareš (libreto) |
Rudolf Macharovský |
|
7. 11. 1959
|
Labutí jezero
|
Petr Iljič Čajkovskij |
Josef Škoda |
Tato inscenace se později uplatnila při oslavách čtyřicátého výročí otevření olomouckého divadla a také k připomenutí čtyřicátého druhého výročí VŘSR.
|
27. 3. 1960 |
Sluha dvou pánů |
Jarmil Burghauser |
Josef Škoda |
Kritiky dílo celkově chválily, jak hudbu a choreografii, tak i výkony jednotlivých interpretů. I sám autor označil toto provedení svého baletu za dosud nejlepší inscenaci. |
29. 1. 1961 |
Romeo a Julie |
Sergej Prokofjev |
Josef Škoda |
Ruský balet Romeo a Julie byl na olomoucké scéně uveden ve Škodově nastudování vůbec poprvé. Premiéra nebyla sice perfektní, leč v rámci možností olomouckého baletního souboru dopadla výborně a výkony byly obdivuhodné. |
26. 11. 1961 |
Šurale |
Farid Jarullin |
Josef Škoda |
Toto je první československá baletní premiéra Josefa Škody, kterých však bude během jeho dlouhého olomouckého působení ještě několik. Šlezingrová, tehdy ještě jako host, podala oslňující výkon a byla velmi vysoce hodnocena v každé z recenzí. |
28. 3. 1962 |
Pigment |
Fritz Geisler |
Josef Škoda |
Některé recenze dílo velmi kritizovaly s jediným kladem, že „choreografie Josefa Škody převyšuje dílo samo“. |
13. 1. 1963 |
Popelka |
Sergej Prokofjev |
Josef Škoda |
Tuto inscenaci Josef Škoda nastudoval k dvacátému pátému výročí své divadelní práce. Po premiéře baletu ocenili zástupci Místního národního výboru práci choreografa Škody a předali mu čestné uznání MNV za umělecké práce v československých divadlech. |
21. 12. 1963 |
Rhapsody in blue Touha |
Georg Gershwin Václav Kolář |
Josef Škoda |
V poslední fázi práce ovlivnila autory zpráva o letu do vesmíru první kosmonautky Valentiny V. Těreškovové, proto se rozhodli věnovat jí své dílo. (O baletu Rhapsody in Blue nemáme žádné zprávy.) |
6. 12. 1964 |
Louskáček |
Petr Iljič Čajkovskij |
Josef Škoda |
V hlavních rolích byli obsazeni vynikající interpreti Jiřina Šlezingrová a Jiří Bíbrlík. |
16. 5. 1965 |
Paganini Coppelia |
Sergej Rachmaninov Leo Delibes |
Josef Škoda |
Mnoho prostoru prokázat své umělecké kvality měl především Jiří Chládek, jenž ztvárnil jak titulní roli v Paganinim, tak i hlavní mužský part v Coppélii. S oběma balety se soubor představil na přehlídce baletních souborů v Karlových varech 20. – 25. června 1965 a sklidil zde velké ovace. |
3. 4. 1966 |
Zlatá kačka |
Jan Adam Maklakiewicz |
Josef Škoda |
Choreografie byla „ušitá“ hlavní představitelce na „tělo“, dominovala zde špičková technika a sama Šlezingrová balet přirovnala ke koncepci Labutího jezera. Inspiraci pro choreografii Škoda opět čerpal z polských národních tanců, které v této době pro účely inscenace intenzivně studoval. |
2. 4. 1967 |
Milá sedmi loupežníků Třírohý klobouk |
Miloš Vacek Manuel de Falla |
Josef Škoda |
Celý balet měl výrazně dramatizující charakter, typický znak Škodova rukopisu. Velmi kladné přijetí baletního večera ze strany diváků Škodu povzbudilo k nastudování dalších kratších inscenací. |
24. 3. 1968 |
Doktor Faust |
František Škvor |
Josef Škoda |
Premiéry se účastnil také samotný skladatel a byl s výkonem baletního souboru velmi spokojen. Za vynikající choreografii baletu obdržel Josef Škoda Cenu Oldřicha Stibora, a tímto dílem zároveň završil třicet let své nepřetržité umělecké činnosti. |
16. 3. 1969 |
Pohádka o Honzovi |
Oskar Nedbal |
Josef Škoda |
V roli Honzy podal vynikající výkon Jan Kubín a jako dvojice jeho lstivých bratrů tančili již osvědčení sólisté Jiří Bíbrlík a Emil Smetana. Brilantní výkon opět podala Jiřina Šlezingrová jako Královna lesů. Jednalo se od té doby poslední inscenaci baletu, který svého času lámal rekordy, a již téměř vymizel z českých jevišť. |
16. 4. 1970 |
Baletti a 9 Pavouk křížák Hanácké tance |
Jan Novák Vladimír Ambros Václav Kolář |
Josef Škoda |
Na úspěchu baletního večera se podíleli kromě režiséra a uměleckého šéfa baletu Josefa Škody, dirigent Zvonimír Skřivan a autor působivé scény Jiří Procházka. Josef Škoda zde potvrdil, že se zpracováním látky ať lyrické, dramatické či folklórní nemá nejmenší problém. |
14. 2. 1971 |
Ve vteřině života Vzpoura hraček |
Čestmír Gregor Gioacchino Rossini |
Josef Škoda |
Jiřině Šafránkové za roli Kateřiny v baletu Ve vteřině života byla udělena Cena Oldřicha Stibora za rok 1971. |
20. 2. 1972 |
Bachčisarajská fontána |
Boris Vladimirovič Asafjev |
Josef Škoda |
Původní dramaturgické plány byly zcela jiné, a titul Bachčisarajská fontána byl zvolen až na poslední chvíli (čímž si Škoda také vylepšil svůj špatný kádrový profil). Přestože s Asafjevovým titulem nejdříve nesouhlasil, byl za jeho vynikající nastudování a skvělou premiéru baletu Škoda na schůzi divadla veřejně pochválen. |
29. 4. 1973 |
Kamenný kvítek |
Sergej Prokofjev |
Josef Škoda |
Recenze nešetřily chválou všech složek představení. „Zdařilá inscenace Kamenného kvítku je důstojným příspěvkem k dvacátému výročí úmrtí skladatele.“ „Lze litovat, že baletní premiéra je pouze jedenkrát za rok.“ |
27. 1. 1974 |
Z pohádky do pohádky |
Oskar Nedbal |
Josef Škoda |
Množství postav dalo široké taneční možnosti celému souboru, a to v míře mnohonásobně vyšší než bylo u běžně uváděných děl obvyklé. Zejména Jana Hanáková v roli princezny Zlatovlásky skutečně zazářila. |
16. 3. 1975 |
Ječmínek |
Karel Horký |
Josef Škoda |
Ze sólistů zde opět nad ostatní vynikala ve dvojroli Jiřina Šlezingrová. Z dalších tanečníků zaujalo nejen taneční umění Jiřího Sekaniny, Štefana Mikluše a Oldřicha Martinoviče, ale také ostatních členů baletního sboru, kteří prokázali nadprůměrnou úroveň souboru. |
6. 4. 1976 |
Pierot |
Zdeněk Pololáník |
Josef Škoda |
Z baletních interpretů nutno jmenovat zasloužilou umělkyni Jiřinu Šlezingrovou v roli Květinářky a hostujícího Otmara Skopala (syn Šlezingrové, vynikající brněnský tanečník), který ztvárnil pantomimicko-taneční roli Jana Kašpara Deburaua. |
15. 5 22. 5. 1977 |
Špalíček |
Bohuslav Martinů |
Josef Škoda |
Balet měl u obecenstva velký ohlas i hodnocení kritiků bylo kladné. K velké škodě divadla byla tato inscenace posledním nastudovaným dílem choreografa a šéfa baletu Josefa Škody. |
8. 5. 1978 |
Podivuhodný mandarín Carmen |
Béla Bartók Ščedrinova úprava opery G. Bizeta |
Karel Jurčík |
Expresivní titul Bély Bartóka se na olomouckém jevišti objevil vůbec poprvé; v roli Dívky zde alternovaly Kateřina Pelzerová a Jana Hanáková, v titulní roli Carmen Eva Jahodová a Jiřina Šafránková. |
8. 4. 1979 |
Sněhurka |
Karel Jurčík |
Zbyněk Vostřák |
Toto představení bylo prohlášeno za ne právě šťastný počin olomoucké scény. |
6. 4. 1980 |
Sněhurka |
Zbyněk Vostřák |
Karel Jurčík František Preisler |
Eva Jahodová dostala Cenu Oldřicha Stibora za vynikající výkon v roli královny v baletu Sněhurka, premiéra se ale zřejmě konala o rok dříve. |
6. 4. 1980 |
Šeherezáda |
Nikolaj. Rimskij-Korsakov |
Karel Jurčík |
Jiří Sekanina získal Cenu Oldřicha Stibora za nejlepší výkon v baletu Šeherezáda; Státní divadlo O.Stibora uvedlo balet při oslavách 60.výročí svého trvání a také v rámci Měsíce čs.-sovětského přátelství a v rámci Dnů kultury SSSR. |
6. 4. 1980 |
Čarodějná láska |
Manuel de Falla |
Karel Jurčík |
Státní divadlo O.Stibora uvedlo balet při oslavách 60.výročí svého trvání a také v rámci Měsíce čs.-sovětského přátelství a v rámci Dnů kultury SSSR |
12. 4. 1981 |
Coppélia |
Leo Délibes |
Ulo Vilimaa |
Na oplátku za ,,olomouckou“ inscenaci Její pastorkyňa v tartské opeře přijel do Olomouce Estonský choreograf tartského baletu, Ulo Vilimaa. |
31. 1. 1982 |
Rapsodie v modrém |
George Gerschwin |
Karel Jurčík |
|
31. 1. 1982 |
Američan v Paříži |
George Gerschwin |
Karel Jurčík |
|
31. 1. 1982 |
Moře |
Claude Debussy |
Karel Jurčík |
Marta Hradilová získala Cenu Oldřicha Stibora za nejlepší výkon v baletu Moře; poprvé byla jevištně ztvárněna impresionistická skladba Claude Debussyho Moře. |
13. 3. 1983 |
Slovanské tance |
Antonín Dvořák |
E. Gabzdyl |
|
11. 3. 1984 |
Roční doby |
Petr Iljič Čajkovskij |
Robert Balogh, j.h. |
|
11. 3. 1984 |
Romeo a Julie |
Petr Iljič Čajkovskij |
František Vychodil |
|
11. 3. 1984 |
Italské capriccio |
Petr Iljič Čajkovskij |
Ivan Hurych, j.h. |
|
3. 3. 1985 |
Louskáček |
Petr Iljič Čajkovskij |
František Vychodil |
Pavel Pokorný získal Cenu Oldřicha Stibora za velmi hodnotné hudební nastudování baletu Louskáček. |
9. 3. 1986 |
Tiina |
Lydie Austerová |
Ullo Vilimaa, j.h. |
Národní umělec Estonské SSR Ülo Vilimaa nastudoval v kostýmech a na scéně národní umělkyně Meeri Säre v československé premiéře balet Tiina národní umělkyně Estonské SSR Lydie Austerové. |
8. 3. 1987 |
Pták Ohnivák |
Igor Stravinskij |
Robert Balogh |
|
8. 3. 1987 |
Adagietto z 5. symfonie |
Gustav Mahler |
Robert Balogh |
|
8. 3. 1987 |
Čtyři poslední písně |
Richard Strauss |
Robert Balogh |
|
8. 3. 1987 |
Pia fraus |
Karel Odstrčil |
Pavel Šmok |
|
6. 3. 1988 |
Z pohádky do pohádky |
Oskar Nedbal |
Boris Slovák, j.h. |
|
30. 4. 1989 |
Hudba k ohňostroji |
Georg Friedrich Händel |
Petr Veleta |
Jedná se o baletní triptych; choreografické kompozice vznikly na hudbu G. F. Händela – Hudba k ohňostroji, E. Griega – Z časů Holbergových, L. v. Beethovena – VII.symfonie; dirigoval Oldřich Bohuňovský. |
30. 4. 1989 |
Z časů Holbergových |
Edvard Hagerup Grieg |
Petr Veleta |
Jedná se o baletní triptych; choreografické kompozice vznikly na hudbu G. F. Händela – Hudba k ohňostroji, E. Griega – Z časů Holbergových, L. v. Beethovena – VII.symfonie; dirigoval Oldřich Bohuňovský. |
30. 4. 1989 |
VII. symfonie |
Ludwig van Beethoven |
Petr Veleta |
Jedná se o baletní triptych; choreografické kompozice vznikly na hudbu G. F. Händela – Hudba k ohňostroji, E. Griega – Z časů Holbergových, L. v. Beethovena – VII.symfonie; dirigoval Oldřich Bohuňovský |
24. 6. 1990 |
Svatební košile |
Jan Novák |
Petr Veleta |
|
24. 6. 1990 |
Suita pro smyčcové nástroje |
Leoš Janáček |
Ivan Hurych, j.h. |
|
24. 6. 1990 |
Dvojkoncert pro dva smyčcové |
Bohuslav Martinů |
Daniel Wiesner, j.h. |
|
10. 3. 1991 |
Imaginace - Pokání |
Franz Schubert |
Vasilij Medveděv, j.h. |
Baletní koncert je koncipován jako koláž z děl našich i světových choreografů; v představení vystoupili mladí absolventi z Leningradské státní konzervatoře. |
10. 3. 1991 |
Imaginace - Poznání |
Hector Berlioz |
Vasilij Medveděv, j.h. |
Baletní koncert je koncipován jako koláž z děl našich i světových choreografů; v představení vystoupili mladí absolventi z Leningradské státní konzervatoře. |
10. 3. 1991 |
Imaginace - Pobavení |
Jacques Offenbach |
Vasilij Medveděv, j.h. |
Baletní koncert je koncipován jako koláž z děl našich i světových choreografů; v představení vystoupili mladí absolventi z Leningradské státní konzervatoře. |
8. 3. 1992 |
Marná patrnost |
Louis Joseph Ferdinand Hérold John Lanchbery |
Jiří Kyselák, j.h. |
Baletní soubor získal republikovou cenu za nejlepší kolektivní taneční výkon v baletu Marná opatrnost. |
22. 12. 1992 |
Othello |
Jan Hanuš |
Jiří Kyselák, j.h. |
Jeden z nejúspěšnějších celovečerních současných tanečních dramat. |
23. 5. 1993 |
Straussjáda |
Johann Strauss |
Serge Manguette j. h. |
Nejednalo se o čistě baletní představení, které vzniklo ve spolupráci s operetním souborem. |
3. 4. 1994 |
Notre Dame de Paris |
Caesare Pugni |
Marta Drottnerová |
Premiéra se konala v době, kdy uplynulo 150 let od Pugniho premiérové realizace Notre Dame de Paris v Londýně; Olomoucký balet zařadil Pugniho dílo do svého repertoáru ještě za života Kateřiny Pelzerové, proto její nenadálý skon znásobil zaujetí baletu pro mistrovské zvládnutí Pugniho baletní poezie. |
5. 3. 1995 |
Giselle |
Adolphe Adam |
Jiří Kyselák, j.h. |
Jiří Kyselák dedikoval v programu tuto inscenaci Giselle bývalé šéfce baletu Moravského divadla v Olomouci, nedávno zemřelé Kateřině Pelzerové, jejímž dramaturgickým snem prý Giselle byla. |
12. 4. 1996 |
Hoffmannovy povídky |
Jacques Offenbach |
Jiří Kyselák, j.h. |
Tvůrcem scény byl scénograf pražského Národního divadla Josef Jelínek, dirigoval Američan Travise Hatton. |
2. 5. 1997 |
Don Juan |
Václav Kašlík |
Jiří Kyselák, j.h. |
V premiéře složeného večeru krátkých baletů, který připravil stálý host choreograf Jiří Kyselák pod názvem Jen malou vášní plá, kdo vyslovit ji může, byl zařazen úspěšný a dobře vystavěný český taneční titul Don Juan skladatele Václava Kašlíka. Don Juan byl uváděn společně se Šeherezádou Nikolaje Rimského Korsakova. |
2. 5. 1997 |
Šeherezáda |
Nikolaj Rimskij-Korsakov |
Jiří Kyselák, j.h. |
V premiéře složeného večeru krátkých baletů, který připravil stálý host choreograf Jiří Kyselák pod názvem Jen malou vášní plá, kdo vyslovit ji může, byl zařazen úspěšný a dobře vystavěný český taneční titul Don Juan skladatele Václava Kašlíka. Don Juan byl uváděn společně se Šehere‑ zádou Nikolaje Rimského Korsakova. |
7. 11. 1997 |
Amulety smrti |
Joaquino Rodrigo |
Igor Ostapenko |
Premiérové představení dvou baletních aktovek pod názvem Láska a smrt. |
7. 11. 1997 |
Dáma s kaméliemi |
Giuseppe Verdi |
Vasilij Medveděv |
Premiérové představení dvou baletních aktovek pod názvem Láska a smrt |
20. 3. 1998 |
Manon |
Jindřich Brabec |
Zdeněk Prokeš |
|
30. 4. 1999 |
Carmen |
Georges Bizet |
Robert Balogh, j.h. |
|
29. 10. 1998 |
Labutí jezero |
Petr Iljič Čajkovskij |
Igor Ostapenko |
|
22. 10. 1999 |
Dům Bernardy Alby |
Albéniz Albinoni |
Robert Balogh |
Inscenace nese téma probuzení skutečného lidství. |
22. 10. 1999 |
Svěcení jara |
Igor Stravinskij |
Jiří Kyselák |
Inscenace nese téma probuzení skutečného lidství. |
31. 3. 2000 |
Romeo a Julie |
Sergej Prokofjev |
Robert Balogh, j.h. |
|
9. 3. 2001 |
Peer Gynt |
Edvard Grieg |
Jiří Kyselák |
Světově proslulé dílo choreograficky připravil brněnský Jiří Kyselák ve spolupráci s pražským výtvarníkem Josefem Jelínkem a olomouckým dirigentem Tomášem Hanákem. |
14. 9. 2001 |
Čtvero ročních dob |
Antonio Vivaldi |
Daniel Wiesner |
Jedná se o obnovenou premiéru baletního večera Světlo a stín; tehdejší ředitel divadla Daniel Wiesner byl zároveň autorem choreografie, libreta, výtvarníkem scény a režisérem. |
14. 9. 2001 |
Dvojkoncert pro dva smyčcové |
Bohuslav Martinů |
Daniel Wiesner |
Jedná se o obnovenou premiéru baletního večera Světlo a stín; tehdejší ředitel divadla Daniel Wiesner byl zároveň autorem choreografie, libreta, výtvarníkem scény a režisérem. |
22. 3. 2002 |
Madame Butterfly |
Giacomo Puccini |
Robert Balogh |
italský dirigent a komponista Damiano Binetti vytvořil skvělé aranžmá Puccinoho opery; balet byl v Olomouci představen ve světové premiéře; Irina Popova jako Cio-Cio-San v rámci této role dostala Cenu za nejlepší taneční výkon v sezoně 2001/2002. |
28. 3. 2003 |
Edith – vrabčák z předměstí |
Petr Malásek |
Libor Vaculík |
Balet Moravského divadla v Olomouci zařadil do repertoáru ojedinělou taneční formu – taneční muzikál Edith vrabčák z předměstí. Autorský titul o životě slavné francouzské šansoniérky Edith Piaf připravili choreograf Libor Vaculík, skladatel Petr Malásek (nar. 1964), textař Václav Kopta (nar. 1965) a výtvarník Roman Šolc (nar. 1976). V ojedinělém jevištním tvaru, kdy byl spojen taneční i pěvecký výkon, hostovala zpěvačka Radka Fišarová (nar. 1977). |
7. 11. 2003 |
Don Quijote |
Ludwig Minkus |
Jiří Kyselák |
|
30. 4. 2004 |
Slovanské dvojzpěvy |
Antonín Dvořák |
Libor Vaculík |
Baletní představení uvedeno v rámci Divadelní flóry při příležitosti 100. výročí úmrtí A. Dvořáka; Choreograf Libor Vaculík připravil Slovanské dvojzpěvy (výběr ze Slovanských tanců a Moravských dvojzpěvů), které kritika i odborná veřejnost označila za jednu z nejlepších choreografií posledních sezon. |
30. 4. 2004 |
IX. symfonie „Z Nového světa“ |
Antonín Dvořák |
Robert Balogh |
Baletní představení uvedeno v rámci Divadelní flóry při příležitosti 100. výročí úmrtí A. Dvořáka; Choreograf Robert Balogh poprvé na českém jevišti předvedl taneční ztvárnění Novosvětské symfonie. |
26. 11. 2004 |
Amadeus |
hudební koláž |
Robert Balogh |
Hudební koláž sestavil Robert Balogh společně s italským dirigentem Damianem Binettim. |
4. 2. 2005 |
Oněgin |
Petr Iljič Čajkovskij |
Vasilij Medveděv |
|
4. 11. 2005 |
Carmen |
Georges Bizet |
Robert Balogh, j.h. |
|
24. 2. 2006 |
Maškaráda |
Aram Chačaturjan |
Jiří Kyselák |
|
26. 1. 2007 |
Marná opatrnost |
Louis Joseph Ferdinand Hérold John Lanchbery |
Jiří Kyselák |
|
30. 11. 2007 |
QUEEN |
nahrávky QUEEN |
Robert Balogh |
Taneční zpracování životního příběhu zpěváka a frontmana kapely Queen Freddyho Mercuryho. Jednalo se o koláž z nahrávek skupiny QUEEN. |
30. 11. 2007 |
The Beatles |
nahrávky Beatles |
Igor Vejsada |
Jednalo se o koláž z nahrávek skupiny Beatles, kterou sestavil Igor Vejsada. |
14. 3. 2008 |
Giselle |
Adolphe Charles Adam |
Jiří Kyselák |
|
28. 11. 2008 |
Královna Margot |
Hector Berlioz |
Libor Vaculík, j.h. |
|
6. 3. 2009 |
Radúz a Mahulena |
Josef Suk (koláž z děl) |
Jiří Horák |
|
13. 11. 2009 |
Macbeth |
Kiril Molčanov |
Robert Balogh |
Jednalo se o první premiéru tohoto titulu na prknech olomouckého divadla. |
12. 11. 2010 |
Louskáček |
Petr Iljič Čajkovskij |
Robert Balogh |
|
18. 03. 2011 |
Frida |
Elliot Goldenthal, Astor Piazzolla, Gary Burton, Richard Galliano, Arvo Pärt, Benny Goodman, Keith Jarret |
Robert Balogh |
Taneční zpracování životního příběhu mexické malířky Fridy Kahlo. |
25. 11. 2011 |
Sen noci svatojánské |
Felix Mendelssohn-Bartholdy |
Vaculík, Libor j.h. |
|
23. 12. 2011 |
Tarzan - král džungle |
Robert Balogh |
Robert Balogh |
Jednalo se o spolupráci olomouckého baletního souboru s Baletním studiem při Moravském divadle. |
2. 11. 2012 | Labutí jezero | Petr Iljič Čajkovskij | Hana Vláčilová - choreografie, Robert Balogh - režie | |
29. 3. 2013 |
Jesus Christ Superstar |
Andrew Lloid Webber | Robert Balogh | Před plánovanou premiérou bylo divadlo nuceno tuto již nastudovanou inscenaci stáhnout a nepremiérovat z důvodu nepovolení provozovacích práv a licence. Uskutečnily se tak pouze dvě neveřejné generálky. |
9. 6. 2013 | Broučci | Tibor Frešo | Robert Balogh, Irina Popova | Jednalo se o představení uskutečněné v souvislosti s desetiletým výročím vzniku baletního studia při Moravském divadle. |
15. 11. 2013 | Romeo a Julie | Sergej Prokofjev | Robert Balogh | |
28. 3 2014 | Spící krasavice | Petr Iljič Čajkovskij | Hana Vláčilová - choreografie, Robert Balogh - režie | |
14. 11. 2014 | Rusalka | Antonín Dvořák | Robert Balogh | |
6. 3. 2015 | Spartakus | Aram Chačaturjan | Robert Balogh | Choreografie podle Jurije Grigoroviče. |
13. 11. 2015 | Dáma s kaméliemi | Sergej Rachmaninov, Fryderyk Chopin | Robert Balogh | Jednalo se o hudební koláž z děl autorů, sestavenou Robertem Baloghem. |
28. 11. 2015 | Odysseus |
René Dupéré, Lisa Gerrard, aj.
|
Robert Balogh | Hudební koláž z děl autorů sestavená Robertem Baloghem. |
15. 4. 2016 | QUEEN - The show must go on! | nahrávky skupiny QUEEN | Robert Balogh | Celovečerní představení k výročí pětadavceti let od úmrtí frontmana hudební skupiny QUEEN - Freddieho Mercuriho. Hudební koláž sesatvená R. Baloghem. |
4. 11. 2016 | Don Quijote | Ludwig Minkus | Hana Vláčilová | Yui Kyotani byla nominována na cenu Thalie za ztvárnění postavy Kitri. |